Foglalkozások felső tagozatosoknak
„A természet és az ember kapcsolata” - minősített program
1. Élővilágunk
» 1.1. Tanösvény-túra: élőhely-ismeret, Falusi gazdaság
» 1.2. Fajmeghatározás, Vadles
» 1.3. Mikroszkópos gyakorlat, Időjárás-megfigyelés, Csillagászat
2. Gazdálkodunk
» 2.1. Természet- és környezetvédelem
» 2.2. Erdészeti ismeretek, Természetszerű-, fenntartható erdőgazdálkodás, Az erdész hivatás
» 2.3. Vadászat, vadgazdálkodás
3. ÉLET-mód
» 3.1. Egészséges táplálkozás: kenyérsütés kemencében,
» 3.2. Népi gyógymódok: az erdő „gyümölcsei”, használható tárgyai, élet a természetben
» 3.3. Erdőtorna
» 3.4. Erdei tízpróba
» 3.5. Tábortűz, Bátorságpróba
4. Régen és most
» 4.1. 1848-as múzeum megtekintése
» 4.2. Kézműves foglalkozások
Mintaórarend
» 5 napos mintaórarend
A FOGLALKOZÁSOK RÉSZLETES ISMERTETÉSE
1.1. Tanösvény túra: élőhely-ismeret
Az Erdei Iskolához tartozó 26+52 hektáros erdőrészlet területén kialakított ismertető táblákkal ellátott útvonal, amelynek állomásai az erdőrészletre jellemző növénytársulások közelében találhatók.
A program egyik legfontosabb része, ráhangolja a gyerekeket az előttük álló hét történéseire. Ennek során tudatosítjuk a helyes viselkedést az erdőben, próbáljuk „visszalassítani városi sebességről erdősebességre” a gyerekeket.
A 3 nap alatt végigjárjuk a kocsányos tölgyest, a fehérnyárast, a mogyorós-tölgyest, ismereteket szereznek a száraz homokpusztai növénytársulásokról, talaj vizsgálatokat végeznek, hangokat és nyomokat keresnek az erdőben.
Az erdei iskolához tartozó szolgálati ház kertjében működtetjük saját falusi gazdaságunkat, ahol a gyerekek folyamatosan figyelemmel kísérhetik az állatok viselkedését (halastó, lovak, mangalica malac, kecskék, rackajuhok, baromfiak: csirke, tyúk, kakas, kacsa, liba, gyöngytyúk, pulyka, valamint háziasított/simogatható borz, őz és dámszarvas. Részt vehetnek az állatok etetésében, tisztán tartásában, s fejhetnek kecskét is.
1.2. Fajmeghatározás (terepi határozási gyakorlatok)
A foglalkozás első részében a határozás menetét tanítjuk meg, a második részében 2-3 fős csoportokban, önállóan végeznek fajmeghatározásokat könyvek segítségével a tanösvény közvetlen környezetében. Vadles: A tetővel ellátott magasles az iskola elkerített területéről nyújt betekintést az ezer hektáros vadaskert életébe. Az állatok rendszeres etetése garantálja minden „leselkedő” csoport számára a szóróra érkező dámszarvasok, vaddisznók és őzek közvetlen megfigyelését. A magasles méretei miatt több estére elosztva, 10 fős csoportokban jutnak el a gyerekek vadlesre (olykor hajnali lesre is).
1.3. Mikroszkópos gyakorlat: a kamerával ellátott TV-re kivetített mikroszkóp láthatóvá teszi a láthatatlan dolgokat.
Időjárás megfigyelés: a hőmérséklet, szél és csapadék folyamatos megfigyelése, az adatok rögzítése az erdei naplóba.
Csillagászat: megtanítjuk a látható csillagképeket és a tájékozódást a csillagképek segítségével.
Időtartam: 3 óra
2.1. Természet- és környezetvédelem
A Kiskunsági Nemzeti Park és az Állami Erdészeti Szolgálat természetvédelmi irányelvei. A KEFAG ZRT környezet- és természetvédelmi tevékenysége. A helyi védettségű mogyorós-tölgyes bemutatása. Védett élőlények az erdőben. Levegőtisztasági vizsgálatok.
Időtartam: folyamatos vizsgálódás, összesen 3 óra
2.2. Erdészeti ismeretek
Bemutatjuk a természetszerű-, fenntartható (a kiskunsági) erdőgazdálkodást. A fa, mint egyed és mint egy életközösség része. Fa-faj ismeret, a fa részei, évgyűrűk elemzése, szerkezetének vizsgálata. A fa felhasználási módjai, megújuló energiaforrás. Az erdész hivatás bemutatása.
2.3. Vadászat, vadgazdálkodás
A vadászat története, eszközei, fajtái. A vadászat a művészetekben, a gasztronómiában és a gyakorlatban: íjászat. Sportvadászat (légpuska lövészet) és vadgazdálkodás. Vadfajok preparátumainak bemutatása az iskola vadászati kiállításán. Az ember segítői a természetben: Ló- és kutyatartás a gyakorlatban. A vadászkutyák munkája.
Időtartam: 4 óra
3.1. Egészséges táplálkozás
Kenyérsütés kemencében: a gabonaszem bemutatása, lisztté őrlés kézi-malommal, kovászolás, dagasztás, majd együtt formázás (mindenki saját tésztaformát készít), sütés.
3.2. Népi gyógymódok
A gyógynövény-gyűjtő-, gomba-határozó túrákon bemutatjuk az „erdő gyümölcseinek” fogyaszthatóságát, elkészítésének módjait, elemezzük a gyógy- és esetleges káros hatásaikat és közben említést teszünk ezek népi gyógyászati alkalmazásáról. Kedvet ébresztünk a gyerekekben a természetben fellelhető „étkek” fogyasztására.
3.3. Erdőtorna
Reggeli gyakorlatok mezítláb a harmatos fűben (jóga, taichi, játékok), melyek megkönnyítik a nap feladataira való ráhangolódást.
Időtartam: ébresztőt követően 15-20 perc naponta
3.4. Erdei tízpróba
A hét „megkoronázása”, csapatverseny formájában adnak számot az megszerzett tudásról. Íjászat, tuskódobás, kötélhúzás, lajhármászás, mocsárjárás, botos ügyességi gyakorlatok, futás, talicska tolás, célba dobás termésekkel, „baranta”, ostorpattogtatás, csatacsillag dobás...
3.5. Tábortűz: kihasználva közösségformáló erejét ún. Bölcsesség-fórumokat tartunk, melynek során a gyerekek kifejezik véleményüket, pl. a természetes életmódról.
Bátorságpróba: a nappali fényben már jól megismert területen, az éj sötétjében kell (általában két csapatban) tájékozódási verseny-feladatokat megoldani.
Időtartam: 2 óra
4.1. Az 1848-as Múzeum megtekintése
A régi erdészházban kialakított gyűjtemény, amely megfogható fegyvereket, ruhákat, szerszámokat mutat be, rendhagyó történelem óra keretében ad ismereteket történelmünk e dicsőséges időszakáról. Huszár bemutató.
4.2. Kézműves foglalkozások
A foglalkozások célja a tevékenykedtetés, az önállóan létrehozott alkotás öröme, a megmunkálás technikája, az anyag ismerete, a szerszámok helyes használata, mely fejleszti a koncentrációt és a kézügyességet. Választható foglalkozások: fafaragás, duduló készítés, agyagozás, bőrművesség, nemezelés
Időtartam: 2x2 óra, összesen 4 óra
Időpont | Foglalkozás |
1. nap | |
Délelőtt | Érkezés, szobafoglalás Tanösvény-túra, falusi gazdaság |
Délután | Természet- és környezetvédelem Mikroszkópozás Vadászat, vadgazdálkodás |
Este | Vadles Íjászat Tábortűz |
2. nap | |
Reggel | Erdőtorna |
Délelőtt | Erdészeti ismeretek 1848-as múzeumlátogatás |
Délután | Népi gyógymódok Időjárás megfigyelés Fajmeghatározás |
Este | Vadles Íjászat |
3. nap | |
Reggel | Erdőtorna |
Délelőtt | Fajmeghatározás-madárles Kézműves foglalkozás |
Délután | Lovaglás, lovaskocsizás |
Este | Vadles Íjászat Csillagászat |
4. nap | |
Reggel | Erdőtorna |
Délelőtt | Fa vizsgálat. Erdei tízpróba |
Délután | Vadászat, vadgazdálkodás Természet- és környezetvédelem Kézműves foglalkozás |
Este | Vadles Íjászat Bátorságpróba |
5. nap | |
Reggel | Erdőtorna |
Délelőtt | Kenyérsütés |
Délután | Hagyományos vadászati módok. Táborzárás, értékelés Hazautazás |